Sociale impact van sportevenementen: state of research (2018)

De Nederlandse Sportraad buigt zich over de maatschappelijke en economische impact en de beleving van sportevenementen in Nederland. Welke doelen en effecten kunnen sportevenementen hebben en hoe kunnen deze het best worden gemeten? De Nederlandse Sportraad wil hierover adviseren.

In opdracht van de Nederlandse Sportraad heeft het Mulier Instituut onderzoek gedaan naar de sociale impact van sportevenementen en Hans Slender gevraagd (Hanzehogeschool Groningen) om in het onderzoek te participeren.

Onderzoek naar sociale impact en legacy staat in de kinderschoenen. Een legacy
van sportparticipatie treedt vaker niet op dan wel. Als er aanwijzingen zijn voor een
groei, zijn de effecten meestal tijdelijk. Sportevenementen kunnen mensen die al
actief zijn in de sport overtuigen om meer te sporten, of met een nieuwe sport te
beginnen; zelden zullen sportevenementen een stimulans voor niet-sporters zijn om
aan sport deel te nemen. Sportevenementen kunnen een positief effect hebben op
hoe een sport als geheel functioneert (o.a. clubs, vrijwilligers, faciliteiten, budgetten),
maar daarover is nog weinig bekend. Sportprestaties bij sportevenementen wekken
in het algemeen gevoelens van trots en een gevoel van saamhorigheid op, zowel
lokaal als nationaal, tussen deelnemers, bezoekers, vrijwilligers en zelfs tussen
groepen mensen die geen verband houden met het evenement. Uitbarstingen van
trots betreffen over het algemeen kleine, korte-termijnverhogingen, die niet gelijk
verdeeld zijn onder de burgers in een land.17 Daarnaast is er bewijs voor de manifestatie van een wijdverbreid feel good-effect als een resultaat van sportevenementen onder de burgers van de gaststad of het gastland. Deze positieve stemming kan aanzienlijk zijn, wat bijdraagt tot het ‘Bruto Nationaal Geluk’ en wordt verondersteld de economie positief te beïnvloeden (Di Tella et al., 2003; Mancall, 2004; Oswald et al., 2013).

In het algemeen is bij zowel bij de organisatie van het evenement als de onderzoeken naar sociale effecten te weinig oog voor legacy en de distributie daarvan over doelgroepen. Frequent slurpt het sportevenement als greedy institution de meeste tijd, energie en middelen op vanwege onwetendheid of het ontbreken van de wil om aan leveraging de hoeveelheid tijd en geld te spenderen die in lijn ligt met de maatschappelijke ambities die worden beoogd (Hover & Breedveld, 2015).

Download hier de rapportage

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: